Çocukla Barış olarak geçtiğimiz yıl her ay Marshall Rosenberg’in Şiddetsiz
İletişim yönteminde yer verdiği evrensel ihtiyaçların güzelliğinde buluşmak
adına BBOM Öğretmen Köyümüze davette bulunmuştuk. Öğrenme ortamları için
olmazsa olmaz dediğimiz temel 7 ihtiyaç üzerine, online bir araya gelerek konuşmuş ve içimizde yaşadığı enerjisiyle
bağlantı kurmuştuk. (Baknz: İHTİYAÇ KUMBARASI )
Çok keyif aldığımız, köyle bağlantımızın güçlendiği ve ihtiyaçlarımızla derinleştiğimiz bu buluşmaları bu yıl da biraz dönüştürerek devam etmeye Çocukla Barış yaz buluşmamızda niyet etmiştik. Bu defa, belirlediğimiz 3 ihtiyaç ile geçtiğimiz ay yola koyulduk. Her ihtiyaç için birimizin moderasyon yaptığı bu buluşmaları Eşdeğerlilik ile başlayıp Güven-Güvenlik ve Empati ile de tamamlamış olduk. İhtiyaç Kumbaramız köyümüzden gelen deneyimlerle de tıngırdarken bize de bu buluşmalara vesile olan 3 temel ihtiyaç üzerine paylaşımlar yapmak düştü.
Çok keyif aldığımız, köyle bağlantımızın güçlendiği ve ihtiyaçlarımızla derinleştiğimiz bu buluşmaları bu yıl da biraz dönüştürerek devam etmeye Çocukla Barış yaz buluşmamızda niyet etmiştik. Bu defa, belirlediğimiz 3 ihtiyaç ile geçtiğimiz ay yola koyulduk. Her ihtiyaç için birimizin moderasyon yaptığı bu buluşmaları Eşdeğerlilik ile başlayıp Güven-Güvenlik ve Empati ile de tamamlamış olduk. İhtiyaç Kumbaramız köyümüzden gelen deneyimlerle de tıngırdarken bize de bu buluşmalara vesile olan 3 temel ihtiyaç üzerine paylaşımlar yapmak düştü.
Eşdeğerlilik ihtiyacının kendi içinde yaşadığı hali,çocuklarla olan
bağlantısında nasıl yaşadığını ve bu ihtiyacı hayata geçirmek için sınıf içinde
hayata geçirdiği stratejileri paylaşan sevgili İhtiyaç Kumbarası gönüllülerine
şükranlar…
Eşdeğerlilik
Bedenimin kendini rahat hissettiği bir pozisyonda (ayak tabanlarımın
toprağı hissettiği, bacaklarım ve kollarımın rahatlıkla kendini bıraktığı )
gözlerimi kapatarak derin bir nefes alıyorum öncelikle. Nefesimi verirken
bedenimin rahatlığına kulak kesiliyorum. Biraz bu halime odaklandıktan sonra
kendime şu soruyu yöneltiyorum: “Eşdeğerlilik ihtiyacı benim içimde nasıl
yaşıyor?”
Bu soruyu sorarken hep CNVC Eğitmeni Deniz Spatar’ın sözleri yankılanıyor
kulağımda : “Yalnızca insan olduğumuz için eşdeğerde olduğumuz gerçeğini kabul
etmek ve yaşamak… Her anlamda eşit olmasak da, eşdeğerde olduğumuzu derinden
bilme hali.”
Bu sözler aslında tam da içimde
yaşayan haline tercüman oluyor. Dönüp çocuklarla olan ilişkime baktığımda onlarla
aramda olan yaşa, deneyime, yetişkin olma hali gibi eşit olmayan durumların
kabulü içinde eşdeğerli olmaya dair koyduğum niyete gidiyor aklım.
Karşılıklı birbirimizi duymamıza, öğrenme ortamını birlikte şekillendirmemize,
tüm sınıfı ilgilendiren konularda birlikte karar almamıza, her çocuğun tek ve
biricik oluşuna, imtiyazların verdiği konforu güç olarak kullanmayışımıza
açılıyor kapı.
Bunu hayata geçirebilmek için de kendilerini rahatlıkla ifade edebileceği
alanlar ile mekanizmaları çoğaltmak, yetişkin
olmanın getirdiği bazı imtiyazlı halleri şeffaflıkla paylaşmak, çocukları birey
olarak kabul etmek, eşdeğerliliğe katkı koyacak şekilde sınıfı fiziksel olarak
düzenlemek, hepimizin farklı olduğunu bilerek eşdeğerli olmanın kıymetliliğine
vurgu yapan masallar okumak-canlandırmak ve
bunun üzerine konuşmak hayata geçirmeye çalıştığım temel stratejiler
oluyor.
KUMBARADA BİRİKENLER
Sınıfta Eşdeğerlilik İhtiyacı için Hayata Geçirdiğim Stratejiler :
·
Çember
- Soru
sormak -Bağlantı kurup netleşmek
- Fiziksel
olarak benzer olmak - Oturuyorsa oturmak vb
- Aynı
düzlemde oturmak
- Öğretmen
masasını kaldırıp sıralara oturmak
- Su
içme, tuvalet izinleri gibi temel ihtiyaçların izin olmadan karşılanmasına
vurgu yapmak.
- kendime
hatırlatıcılar yazmak -ses kontrolü vb
- Günün
değerlendirmesini yaparak eşdeğerliik ile ilgili notlar almak.
- Çalışma
arkadaşlarımla eşdeğerlik üzerine paylaşımlar yapmak, onlardan
geribildirim istemek
- Okulda
herhangi bir yere gitmek istediğinde izin alması yerine, mekanların
görsellerini çekip, sınıfta herkesin gittiği yeri mandallaması, dönünce
kaldırması.
- Çocuklara
yaptığım eylemlere karşı kendime : “Bu yaptığını bir yetişkine yapar
mıydın?” sorusunu sormak
- Sınıf
güncesi tutmak, gün sonunda birbirimizle paylaşmak.
- Kendilerini
ifade için daha çok alan yaratmak.
- Gündem
panoları oluşturmak
- Güvenliği
sağlamak
- Empati
kurmak
- Gücü
birlikte kullanma stratejilerini
düşünmek
- Koruyucu
gücü kullandığında şeffaflaştırmak
Stratejilerin bolluğuna şükran diyerek…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder