14 Kasım 2018 Çarşamba

Özge'nin Şefkatli Eğitmen Günlüğü Kasım I

Sura Hart ne diyor?
Beynin duygusal merkezi öyle güçlüdür ki düşmanlık, öfke, korku ve kaygı gibi negatif duygular karşısında beynin fonksiyonlarını otomatik olarak temel hayatta kalma düzeyine indirir. Öğrenme ortamınızda duygusal güvenliği artırmak için ne yapabilirsiniz?


Geniş kapsamlı bir duygu sözcükleri dağarcığı; insanın kendisi ile derin bir bağlantı kurma ve kendisini gelişmiş bir biçimde başkalarına ifade etme becerisi sağlar. Bu beceriler herhangi bir öğrenme ortamındaki şefkati güçlendirir.  
Öğrencilerinizle birlikte duygu sözcüklerinin bir listesini yapın ve aradan kaç gün geçerse geçsin her gün listeye yeni bir sözcük ekleyin. Duygu sözcükleri listenizi sınıfınızda herkes için önemli olan bir yere yerleştirin.  


Ben ne düşünüyorum?
Beynin duygusal merkezinin nasıl çalıştığını eğlenerek en net görebildiğim filmdi Inside Out (Ters Yüz). Bu duygusal merkezde olanlar, konuşulanlar, yaşadığım olaylar karşısında duyguların durumu...Meraklı Kedi’de iki kez, Çamtepe’de de geçen yıl bir kez izledim çocuklarla. İzledikten sonra çocukların duygular üzerine düşünce yapısı öyle değişiyor ki, oldukça soyut olduğunu düşündüğüm bir şey artık renklere, seslere bürünmüş oluyor.
Negatif dediğimiz duygular karşısında beyin fonksiyonları nasıl hayatta kalma düzeyine iniyor, daha iyi farkına varabiliyorum. x





Çocuklarla nasıl paylaşıyorum?
Sura’nın duygu sözcükleri dağarcığıyla ilgili önerilerine geçen yıldan beri hevesle kulak veriyorum. Sınıfta duygulara yer açtığımızda nelerin değiştiğini artık daha net görüyorum. Bu yıla Barış Kütüphanesi listeleri ve bizim bu konuyu daha çok odağımıza almamız sayesinde daha güçlü başladım. Hala yeni kitaplar çıkıyor, yeni bir liste daha çıkabilir. Her hafta en az bir tanesini çocuklarla paylaşıyorum. Duygularıyla Arkadaş Olan Çocuk güçlü bir bakış açısı sağladı. “Öfke şimdi geldi, kapıdan buyur ediyorum onu içeri” diyebilen çocuğun kendiyle olan bağlantısının nasıl da güçlendiğini gözlemliyorum.


Duygu sözcükleri listesini bu dönem taşınabilir, büyük bir kitapçık şeklinde oluşturmak istediğimden bahsetmiştim. İlk iki sayfayı tamamladık. Ormanda etkinlik yaparken de yanımızda taşıyabiliyoruz. Okuduğumuz kitapla çok daha kolay bağ kurmamızı sağlıyor bu listeyle dolaşabilmek.


Sonrası ile ilgili neler düşünüyorum?
Büyük duygu defterinin hala boş kısımları, bizim de daha konuşacağımız pek çok duygumuz var. Bu dönem çocukların ihtiyaçlarına yönelik Tübitak’ın korku üzerine çıkardığı dört kitaplık seri üzerinden gittik çoğunlukla.(Gürültü Korkusu, Yalnız Kalma Korkusu, Gülünç Duruma Düşme Korkusu, Karanlık Korkusu) Bunları Barış Kütüphanesi’ne eklememiştik. Minik ejderhaların hikayelerini okurken korkunun yanı sıra daha pek çok duyguya değinmiş olduk.
Önümüzdeki dönem Domingo Yayınları’ndan çıkan Duygularım kitabı üzerine çalışmayı planlıyorum. Bu sayede büyük defterimizi zenginleştirebiliriz.


Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Çocuklarla duygu çalışmak aslında insanın kendi derinliklerine de inmesi demek aynı zamanda. Çocuklara şefkatli bir öğrenme ortamıyla, kendileriyle bağlantı kurabilecekleri güvenli ortamı oluşturmaya çalışırken kendimi kendi üzerimde çalışırken buluyorum sıkça. Öğrenmede Duygulara Yer Açmak etkinliğinde katılımcılara verilen kart setlerini sıkça çeviriyorum elimde. Bazı duygulara hayatımda yer aç(a)madığımı fark ettiğimden beri üzerine eğiliyorum bunun. Seyir defterime notlar alıyorum. Bakalım yolun sonunda neler hissettirecek bana bu süreç, merakla devam ediyorum yola…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder