16 Ekim 2018 Salı

Özge'nin Şefkatli Eğitmen Günlüğü Ekim I

Sura Hart ne diyor?
Kendilerinden sınıf yaşamına aktif olarak katkıda bulunmaları istendiğinde, çocukların genellikle hevesli katılımcılar olmaya meyillidirler. Şiddetsiz iletişimin özünde karşılıklı anlaşmaya dayalı bir vizyon yaratmak vardır.
Çocuklarınızla birlikte geçirmek istediğiniz okul yılına dair bir vizyon belirleyin.


Öğrenmek çocuklar için sınıfa getirdikleri bir sürü ihtiyaçtan sadece biridir. İlişki tabanlı bir sınıfta; güvenlik, güven, çocukların ve öğretmenlerin ihtiyaçları ve iletişim biçimleri kullanılan müfredat için akademik konular kadar önemlidir. Sınıfta izlediğiniz müfredat bu değerleri nasıl yansıtıyor? Kullandığınız müfredatta bu değerleri daha güçlü yansıtmaya yarayacak değişiklikler yapmak ister misiniz?

Ben ne düşünüyorum?
“Çocukla Barış” ile geçirdiğimiz bir yılın ardından günlüklerde ikinci yılımıza girerken büyük bir gülümsemeyle bakıyorum ekrana. Dileğim okuyup beslendiğimiz günlüklerde hikayelerimizi keyifle paylaşmak birbirimizle. Bu yıl da Çamtepe Ekolojik Yaşam Merkezi’nde çocuklarla beraberim. Artık ufacık olan grupla birbirimizi bırakamadık. Haftanın dört günü Çamtepe’ye çıkmaya devam ediyoruz.


Döneme başlamadan önce Sura Hart’ın günlüklerinde ilk haftaları gözden geçirdim. Bu yıl daha farkındaydım yapacaklarımın başlarken.


Çocuklarla nasıl paylaşıyorum?
Çamtepe’de temizlik yaparken geçen yıldan kalan anlaşmalarımızı ve panolarımızı kenara ayırdım. İlk hafta çocuklarla buluştuğumuzda önce geçtiğimiz yılı gözden geçirdik. Hangi konularda karar almışız, birlikte neler yapmışız…
Geçen yıl oyun grubu tadında olan süreç bu yıl çocukların ilkokula da başlamasıyla farklı bir hal almaya başladı.
Ben de okul süreçlerini destekleyen haftalık bir program ekledim takvime. Çember saatlerine devam ediyoruz. Program içerisinde okuma-yazma, matematik, proje, bahçe, mutfak, kütüphane, gezi, üretim gibi saatler yer alıyor.
Odağımız “Birlikte nasıl yaşamak ve öğrenmek istiyoruz?” sorusundaydı. Gelen cevaplarsa geçen yılın meyvesi gibi: “paylaşarak ve barışarak”, “hayvanları özgür bırakarak”, “Çamtepe’yi temiz kullanarak”, “okuma-yazma öğrenmek isterim” gibi :)
Bu süreçten sonra grup anlaşmamızın oluşması da daha kolay oldu. Geçen yılın anlaşmasına bakarken “Ağaç eve çıkmıyoruz.” maddesi geldiğinde bir çocuk itiraz etti. “Ben ikna olmuyorum buna, çıkmak istiyorum artık.” dedi. Ağaç eve gittik ve zeminde bir tahtasının eskidiği için biz yokken düştüğünü fark ettik. Birlikte çözüm aramaya başladılar. “Nasıl yaptırabiliriz?”, “Para mı toplasak?”, “Söyleyelim yapsınlar.” gibi yorumlar geldi. Önce aileleri haberdar etmek gerek diye düşündüler ve şu öneri geldi: “Hani siz toplanıyorsunuz ya anne babalar geliyor buraya biz içeride oynuyoruz. O zaman biz de bunu söyleyelim işte. Ağaç evi yaptıralım diyelim.” Çocuklar Çamtepe’yi benimsemişti ve eksik gördükleri yerde birlikte çözüm arama sürecine kolayca geçebiliyorlardı. Bunu görmek beni sevindirdi.


Geçen yılki Çamtepe anlaşmasını tekrar gözden geçirdik ve bu şekilde her madde içimize sinene kadar bu sefer çok daha uzun konuştuk. Çocuklar kuralları hemen kabul etmiyor, içlerine sinene kadar konuşabilecekleri bir alanı olduğunu biliyordu. Bu da hayal ettiğim şeydi.


Sonrası ile ilgili neler düşünüyorum?
Çember saatleri içinde eski duygu panosunu gözden geçirmiştik. Bu yıl yeni kaynaklarla duygu dağarcığını geliştirmek için çalışmaya devam ediyoruz. Yeni bir pano hazırlamaya başladık. Gün içinde konuşurken görünür bir yerde oluşu çocukların sık sık destek almasını sağlıyor. Panoyu sabit değil taşınabilir büyük bir kitap formatında düzenlemek bizim için daha kullanışlı olabilir.


Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Yeni dönemde günlüklere başlarken keyifli, memnun, heyecanlı, istekli ve hevesli hissediyorum kendimi şimdi. Geçtiğimiz yıldan beri bu süreç gelişme/büyüme, topluluk, işbirliği, istikrar gibi ihtiyaçlarımı sardı sarmaladı. Yeni döneme daha farkında başlamamı sağladı. Günlükleri rehber olarak önüme koymak bakış açımı çok değiştiriyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder