19 Aralık 2017 Salı

Özenç'in Şefkatli Eğitmen Günlüğü 10. Hafta

Sura Hart ne diyor?

 Yaptığınız her şey, bir ihtiyaç karşılama çabasıdır.

Öğrenme ihtiyacınızı karşılamak için, biraz zaman ayırıp hata adını verdiğiniz şeylere bir bakın. Kendinizi fırçalamak yerine, yapmış olduğunuz şeyi yaptığınızda hangi ihtiyacınızı karşılamaya çalıştığınızı belirleyin.

Sonra da, eylemlerinizle karşılanmamış olan ihtiyaçlarınızı belirleyin.
Daha fazla ihtiyacınızı karşılamak için farklı yapabileceğiniz bir şey var mıydı?

Bu farkındalık sizin için yeni bir öğrenmeye vesile oldu mu?


Ben ne düşünüyorum?
Sura’cığım bu hafta da bize başlığında eğitmenlik yazan ancak çok daha fazlasını içeren şeyler söylemiş.
‘ Yaptığınız her şey, bir ihtiyacı karşılama çabasıdır.’
 Dolayısıyla benim yaptığım her şey, bir ihtiyacı karşılamak için, onun/bunun/şunun yaptığı her şey de bir ihtiyacı karşılamak için.

Bunu kendime ara ara hatırlatmak bile ‘’Bu nasıl olabilir, neden böyle yaptı?!’’ isyanlarımı, meraklı bir sakinliğe dönüştürmeye yardım ediyor. Meraklı çünkü, neye ihtiyacı vardı?, neye ihtiyacım vardı acaba? Kendimi ve çevremi tanımanı kolaylaştıran, beni bitmek tükenmek bilmeyen iç/dış çatışmalardan, kendime/çevreme yabancılaşmamdan beni alıkoyan sorular.

Kendime şefkat, zorlandığım bir şey. ( gittikçe daha az ;) )
Yapamadıklarım, yetişemediklerim, aklımdan çıkıverenler, ağzımdan kaçıverenler… Hepsi kocaman birer hata. Beni ortalarına almışlar, onlar da kol kola girmiş, üzerime geliyorlar.

Bir şeye hata dediğimde otomatik olarak kendimi suçlu hissediyorum, suçlu hissedince bağlantım zayıflıyor, tıpkı birine sen suçlusun dediğimde onunla bağlantı kurmakta zorlandığım gibi. O yolun sonu ışıklı değil, yolda ‘ihtiyaçlar’ tabelasını bulup adımları o yöne çevirmek lazım.

İhtiyaçlar konusunda dağarcığımın gelişmesi de süreci çok kolaylaştırdı. Geçen haftalarda duygu üzerine çalışırken paylaştığım, zenginliğini görünce yaşadığım şaşırma hali, ihtiyaçlarda da geçerli.

Neye ihtiyacım var? Sorusunun bu denli cevabının olabileceğini görmek ne büyük keşif. Bunun için tekrar Vivet Alevi’ye şükranlarımı sunuyorum ve paylaşmak istiyorum.


Özerklik (Otonomi)
• İnsanın kendi hayallerini, düşlerini, hedeflerini değerlerini seçmesi
•İnsanın hayallerini, hedeflerini, değerlerini gerçekleştirmek için kendi planını seçmesi

Kutlama
•Hayatın yaratılmasını ve hayallerin gerçekleşmesini kutlamak: şenlik/tören
•Kaybettiğimiz sevdiklerimizin, kaybolan düşlerin yasını tutmak  
  
Bütünlük/Dürüstlük
•Hakikilik, inandırıcılık
•Anlam
•Yaratıcılık 

Karşılıklı Bağlılık
•Duyulmak, görülmek,
•Ciddiye alınmak
•Kabul, takdir görmek/etmek/edilmek
•Değer görmek/vermek/değer bilmek
•Gözetmek/gözetilmek
•Topluluk/aidiyet
•Düşüncelilik 
•Hayatı zenginleştirmeye    katkıda bulunmak (insanın başkalarının ve kendi iyiliğine katkı gücünü kullanması
•İşbirliği 
•Duygusal güvence

•Empati
 •Güçlendirici dürüstlük,sınırlarımızdan öğrenmemizi sağlayan dürüstlük  
•Şefkat
•İletişim 
•Sıcaklık
•Sevgi
•Saygı
•Yakınlık
•Anlayış
•Destek
•Karşımızdakine güvenmek
•Güvenirlik (istikrarlılık)

Oyun
•Eğlence, keyif
•Kendini ifade etmek

Manevi Birlik
•Güzellik
•Uyum/denge
•Etkinlik
•Esinlenme/ilham 
•Düzen
•Berraklık/netlik/arınma
•Barış, huzur
•Gelişme, büyüme
•Şifa

Fiziksel Korunma
•Hava, su, gıda
•Hareket, antrenman
•Dinlenme
•Barınma
•Cinsel ifade
•Dokunma
•Sağlık
•Güvenlik, hayatı tehdit edici yaşam biçimlerinden korunma: virüsler, bakteriler, yırtıcı hayvanlar (özellikle insanlar!) gibi.

(İhtiyaçlar, Marshall B. Rosenberg, Şiddetsiz İletişim syf:72,73 )

 Bu ihtiyaçlar evrensel,  farklı zaman ve durumlarda her biri benim de ihtiyacım, başkalarının da ihtiyacı. Bunu bilmek yaşamı çok kolaylaştırıyor, kelime dağarcığını geliştirdiğinde yeni bir dilde kendini daha rahat ifade edebilmen gibi.

Çocuklarla nasıl paylaşıyorum?
Çocuklarla paylaşımımdaki yolum, duygularda olduğu gibi olacak : ihtiyaç dağarcığını geliştirmek.
Tabii ki kendimin de. Biliyorum ki konuşa konuşa gelişecek ve ortak bir dile dönüşecek.
‘’Yahu yeter artık, bir yerinde dur!’’ gibi iletişimi koparan, kalpler arasına tuğlalar koyan ifadelerdense, ‘’hareket etmek istiyorsun galiba/harekete mi ihtiyacın var? diyerek kalpler arasına tohum ekmek. Sonrası biraz su, biraz güneş. Kökler toprağın altında buluşacak, filizler boy verecek. :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder