28 Eylül 2019 Cumartesi

Katılımcı ve Barışçıl Öğrenme Ortamları için Araçlar 2

Geçtiğimiz yıl eylül ayında “Katılımcı ve Barışçıl Öğrenme Ortamları için Araçlar” listelerimizin ilkini yayınlayıp, döneme ''Birlikte yaşamak ve öğrenmek için neye ihtiyacımız var?'' sorusunu sorarak başlamıştık. 
Başka Bir Okul Mümkün derneğinin de vizyonu olan katılımcı ve barışçıl öğrenme ortamları yaptığımız çalışmalarda önümüze koyduğumuz iki ana kavramı bize hatırlatıyor. Yeni dönemde de katılımı ve barışı destekleyip güçlendirecek, son zamanlarda okuyup ilham alarak yararlandığımız kaynakları bu listede derledik. 
Çocuklara birlikte keyifle paylaşarak öğrenme ortamlarımızın renklenmesi ümidiyle...

1) Şefkatli Sınıf “İlişki Temelli Öğretmenlik ve Öğrenme”
Yazarlar: Sura Hart, Victoria Kindle Hodson
Yayınevi: Bbom Yayınları 


Çocukla Barış’ın filizlenmesinde ilham kaynağı olan Sura Hart’ın Şefkatlı Sınıf’ı sevgili Bediz Gürel’in çevirisiyle geçtiğimiz hafta Bbom Yayınları’ndan çıktı. 
2 yıldır günlüklerimizi yazarken üzerinde durduğumuz konuları, derinleşmek için çalıştığımız başlıkları bu kitapta kendi dilimizde görmek ve her birinin yaygınlaşarak sınıflara gireceğini bilmek büyük bir umut ve mutluluk kaynağı bizim için.


Sınıflarımızda katılımı ve barışı konuşurken İlişki-Öğretme-Öğrenme Bağlantısı’ndan bahseden, bu ilişkileri tüm yönleriyle açıklayan, Şefkatli Sınıfı Yaratmak İçin Araçlar başlığıyla etkinlik ve oyunlar önererek planlama rehberiyle zihnimizi de kalbimizi de yeni döneme hazırlayan Şefkatli Sınıf bizim de yıl boyu elimizin altında, çalışmalarımızda destek olacak bir kaynak. Ayrıca kitabın sonunda yer alan okumalık önerilerle kendi öğrenme yolculuğunuzda derinleşebilirsiniz. 
Unutmadan ekleyelim; kitabı edinmek için kitap@baskabirokulmumkun.net adresine yazabilirsiniz.

2) Pozitif Pedagoji ile Öğrenmek “Evde ve okulda çocuğunuza öğrenme zevkini (geri) kazandırın”
Yazarlar: Audrey Akoun, Isabelle Pailleau
Yayınevi: Pegasus 


Eğitim alanında zihin haritalandırma, öğrenmeyi öğrenme üzerine çalışan iki psikolog tarafından yazılan bu kitapta eğitim metotlarında değişiklik yaparak herkesin kendi içindeki öğrenme isteğini uyandırmak ve bunu da neşeli, eğlenceli bir şekilde yapmak hedeflenmiş.


-Her Durumda Öğrenmek bölümünde öğrenmeye geniş bir bakış açısı sunuluyor. Sayfalarda açılan “İçe bakış anı” kutucukları üzerine düşünmemiz için fırsat yaratırken “Aile deneyleri” size deneyim alanı sunuyor. Bilgiler “Yaşanmış olay” başlıklı hikayeler ile desteklenmiş. 

-Kafa, Kalp ve Beden Yaklaşımıyla Öğrenmek bölümünde farklı öğrenme profilleri ele alınarak dikkati besleyen araçlara örnekler verilmiş. Kalbin çalışmaya hazırlığı için duygulara yer verilerek kendine güvenin öğrenme üzerindeki etkisi; bedenin çalışmaya hazırlığında hareketin etkisi ele alınmış. 

-Sokrat, Aristo, Zihin Haritalandırma ve Diğer Hikayeler bölümünde ise fikirlerin peşine düşmek, düşünme ve yaratıcılık süreçleri üzerinde durulmuş. 
Zihin Haritalandırma “Mind Mapping” yöntemi açıklanarak bolca örneklere yer verilmiş. 
Zihin haritalandırma her yaştan çocukla kullanabileceğiniz, öğrenmeyi kolaylaştıran bir yöntem. Sizin çalışmalarınızda ve bakış açınızda da bir değişiklik yaratabilir. 
Son olarak “Okulda Pozitif Pedagoji Mümkün” başlığı ile öğretmenlerin deneyimlerine ve çalışma örneklerine yer verilmiş. 
Bolca uygulama göreceğiniz bu kitap öğrenme ortamınızda katılımı destekleyecek fikir önerileri verecektir. 

3) Kendimi Keşfediyorum “Çocuklar için Nörobilim Temelli Duygu, Farkındalık ve Dikkat Egzersizleri”
Yazarlar: Sinan Canan, Azize Şahin
Yayınevi: Gençtuti


Farkındalık ve dikkati destekleyen uygulamalar üzerinden özellikle 6-12 yaş aralığındaki çocukların duygusal baş etme becerilerini geliştirme amacıyla, 
nörobiyoloji ve mindfulness üzerine bilgi, pratikler içeren kitabın ana başlıkları şöyle:
-Dikkat geliştiren nefes ve beden farkındalığı egzersizleri
-Eş ve grup uygulamaları
-Uyku öncesi uygulamalar
-Beden odaklı duygu yönetimi uygulamaları
-Derin farkındalık alıştırmaları 
Egzersizleri sınıflarınızda gün başlangıçları veya gün sonu değerlendirmelerinde kullanabilir, okul öncesi dönemdeki ya da 12 yaş üstü çocuklarla da birkaç ifade değişikliği ve ufak yaratıcı dokunuşlarla uygulayabilirsiniz. 

4)Mektepp, Dönem Başlarken Sınıf İçi Etkinlikler Kitapçığı


Çocuk merkezli etkinliklerin, kaynakların ve deneyimlerin yer aldığı Mektepp; öğretmenlerin ders içi etkinliklerini ve içeriklerini buradan bulup, isterlerse kendi etkinliklerini paylaşabildiği dijital bir paylaşım alanı.
Öğretmenlerin Mektepp’te paylaştığı sınıf içi etkinliklerin derlenmesinden doğan  “Öğretmen Kitapçıkları”ndan şu ana kadar üç tane yayınlanmış. Her sayısında farklı bir temayla ilgili etkinliklerin derlendiği bu kitapçık serisine ücretsiz bir şekilde ulaşabiliyoruz. 
Öğretmen deneyimlerinin sınıf videoları, etkinlik dokümantasyonları, deneyim blogları gibi alanlarda artık daha çok birikiyor oluşu ve yaygınlaşması umut veren bir gelişme. 
Öğretmenlerin dönem başında sınıflarında uygulayabilecekleri etkinliklerden bir derleme olan Dönem Başlarken – Sınıf İçi Etkinlikler isimli kitapçık, 16 adet sınıf içi etkinlik örneğini şu başlıklar altında toplamış: 
1.Dönem Başı Etkinlikleri
2.Sosyal-Duygusal Öğrenme
3.Sınıf Yönetimi
4.Sınıf Kültürü
Sınıfınızda uyguladığınız etkinliklerinizi Mektepp platformunda paylaşarak bu etkinliklerin daha pek çok öğretmene ulaşmasını sağlayabilir, yeni öğretmen kitapçıklarının hazırlanmasına siz de  katkı sağlayabilirsiniz. 


5) İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Kart Oyunu / Uluslararası Af Örgütü 

Uluslararası Af Örgütü’nün 8 yaş ve üzeri çocuklar için hazırladığı 'İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Kart Oyunu' çocukların haklar konusunda farkındalık kazanmasını sağlayacak bir araç. Kutunun içinde 30 metin, 30 resimli kart ve oyunu anlatan bir kitapçık mevcut.
Her maddeye karşılık gelen görseli bulup bir çift oluşturarak ilerleyen oyun, en çok sayıda çift bulmayı amaçlıyor. 

Kartlar, sınıf ortamında uzun süre kullanılabilecek, dayanıklı bir materyalden yapılmış. Çocuklarla buluşsun, elden ele gezsin, okunsun, oynansın ve hak kavramı ile ilgili farkındalık artsın hevesiyle bu listeye ekliyoruz.

Oyuna, Uluslararası Af Örgütü İnsan Hakları Programı'ndan ulaşabilir, iletişim için ise 'ihe@amnesty.org.tr'ye mail atabilirsiniz.


6) Sosyal Duygusal Öğrenme, Farkyaratan Sınıflar


Sosyal duygusal öğrenmenin, katılımcı ve barışçıl bir öğrenme ortamı yaratmayı kolaylaştırdığı bir okul ortamı deneyimi anlatan bir video. 

‘’Bizim burada temel amacımız barışçıl ve katılımcı bir okul kültürü oluşturmak; bunun için de duygu ve ihtiyaç diliyle iletişim kurmaya karar verdik.’’ diyen arkadaşımız Birsen Civelek, çocukları ve öğretmenleri kendilik gelişimi, sosyal gelişim ve bütünsel farkındalık gelişimi alanlarında güçlendirecek okul uygulamalarını paylaşıyor.


Videoya aşağıdaki bağlantıdan ulaşabilir, diğer uygulama örneklerini de inceleyebilirsiniz. http://farkyaratansiniflar.org/sosyal-duygusal-ogrenme-mufredati.html




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder